Derde week van de soja
ENSA, de Europese organisatie voor producenten van natuurlijke sojaproducten, organiseert van 20 tot 27 september voor de derde keer de Week van de Soja. Dit jaar staat de Week in het teken van duurzaam leven en in het bijzonder van ecologische voeding. De Belgische consumenten eten steeds milieubewuster en met deze Week van de Soja probeert ENSA om de consumenten op een praktische manier milieubewuster te leven.
Volgens een onderzoek van Alpro letten ongeveer 60% van de Belgen bij de aankoop van voedingsproducten op de impact ervan op het milieu. Hierbij letten de consumenten vooral op de afstand dat het voedsel aflegde, maar ook op de milieuvriendelijkheid van de verpakking, de vermelding van behaalde milieunormen, de biologische teeltwijze, de C02-voetafdruk en het verwerkingsproces.
Tijdens de Week van de Soja lanceert Alpro de Eco Nutrition Challenge, een oproep aan de consument om gedurende 7 dagen zijn dagelijkse eetgewoonten op een ecologische manier te veranderen, zonder in te boeten op gemak en smaak. Speciaal voor dit initiatief heeft ENSA de website www.weekvandesoja.be opgericht, waar consumenten lekkere recepten met soja producten en allerhande tips voor een duurzame levensstijl kunnen vinden. Op deze website wordt de duurzaamheid van sojamelk en koemelk met elkaar vergeleken. De CO2-uitstoot van een glas sojamelk is ongeveer een vijfde dan dat van koemelk. Om 1 liter sojamelk te maken is drie maal minder land als voor 1 liter koemelk. De veesector is verantwoordelijk voor 18% van de uitstoot van broeikasgassen, ongeveer evenveel als de transportsector. Ecolife berekende dat als elke Belg één dag per week dierlijke producten in zijn voeding vervangt door sojaproducten, er een hoeveelheid CO2 gespaard wordt dat overeenkomt met de C02 productie van 300 000 auto's.